Her på siden finder du nogle af de mest stillede spørgsmål – og svarene på dem. Fandt du ikke det, du ledte efter? Så er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os her.
- Se driftsstatus:
Nogle gange kan problemerne skyldes faktorer uden for din kontrol, såsom serverproblemer eller softwareproblemer – se derfor aktuel driftsstatus på https://eltilmelding.dk/driftsstatus/ - Tøm din cache:
Din browser gemmer ofte tidligere versioner af en hjemmeside i sin cache. Dette kan nogle gange føre til problemer, når en ny version af websitet er lanceret. For at tømme cachen kan du normalt finde denne mulighed i indstillingerne for din browser.- PC: ”CTRL+F5” vil virke for de fleste browsere
- MAC: Command + Shift + R
- Opdater din browser:
Sørg for at din browser er opdateret til den nyeste version. Nogle gange kan en forældet browser forårsage problemer på et website. - Prøv en anden browser:
Hvis du stadig oplever problemer efter at have tømt din cache, kan det hjælpe at åbne websitet i en anden browser for at se, om problemet stadig er til stede. - Kontroller din internetforbindelse:
Hvis websitet er langsomt, kan det skyldes problemer med din internetforbindelse. Prøv at genstarte din router eller modem for at se, om dette hjælper. - Undersøg websitets fejlmeddelelse:
Hvis du oplever en fejl på websitet, kan der være en fejlmeddelelse tilgængelig. Læs denne meddelelse nøje og prøv at forstå, hvad der går galt. Du kan også benytte denne fejlmeddelelse i din kontakt med support. - Har du stadig problemer, så kontakt supporten her: https://eltilmelding.dk/support/.
- Virksomheden er ikke oprettet:
For at kunne benytte eltilmelding.dk skal du have registreret din virksomhed her:
https://eltilmelding.dk/tilmelding-af-installatoer-virksomhed/ - Virksomhed er oprettet:
Hver virksomhed har en administrator bruger i organisationen der kan oprette og administrere brugere. Kontakt din lokale administrator for at blive oprette som bruger.
- Se guiden til at logge ind på eltilmelding.dk første gang: Guide til login på eltilmelding.dk første gang du logger ind
Hvis du oplever problemer med at logge ind, kan du tage følgende skridt:
- Kontrollér, at din e-mail adresse er korrekt.
- For mange login-fejlforsøg kan føre til midlertidig låsning. Vent og prøv igen senere.
- Hvis du har glemt din adgangskode, kan du nulstille den ved at bruge “glemt password”-funktionen fra login siden.
- Hvis du ender på en side, hvor der står “Completing login…” eller logoet bliver stående midt på skærmen kan du prøve følgende:
- Tøm din cache:
Din browser gemmer ofte tidligere versioner af en hjemmeside i sin cache. Dette kan nogle gange føre til problemer, når en ny version af websitet er lanceret. For at tømme cachen kan du normalt finde denne mulighed i indstillingerne for din browser.- PC: ”CTRL+F5” vil virke for de fleste browsere
- MAC: Command + Shift + R
- Opdater din browser:
Sørg for at din browser er opdateret til den nyeste version. Nogle gange kan en forældet browser forårsage problemer på et website. - Prøv en anden browser:
Hvis du stadig oplever problemer efter at have tømt din cache, kan det hjælpe at prøve at åbne websitet i en anden browser for at se, om problemet stadig er til stede. - Kontroller din internetforbindelse:
Hvis websitet er langsomt, kan det skyldes problemer med din internetforbindelse. Prøv at genstarte din router eller modem for at se, om dette hjælper. - Har du stadig problemer, så kontakt supporten her: https://eltilmelding.dk/support/.
- Tøm din cache:
Oplever du problemer med dit autorisations-id ifm. login kan du følge disse retningslinjer:
- Tjek Driftstatus om der er kendte problemer eller servicevinduer i gang.
- Kontrollér om dit autorisations-id er udløbet. Du kan følge op på dit autorisations-id ved at kontakte Sikkerhedsstyrelsen.
- Det kan tage op til 6 timer, før eltilmelding.dk modtager opdateringen fra Sikkerhedsstyrelsen.
- Har du stadig problemer, så kontakt supporten her: https://eltilmelding.dk/support/.
Hvis du har glemt dit password/kodeord, kan du oprette et nyt via “Glemt password” fra login siden.
Dette indikerer at brugeren kan ikke findes i systemet, du kan følge disse retningslinjer:
- Er din virksomhed/bruger oprettet på eltilmelding.dk?
- For at kunne benytte eltilmelding.dk skal du have registreret din virksomhed her: https://eltilmelding.dk/tilmelding-af-installatoer-virksomhed/
- Kontrollér, at din e-mail adresse er korrekt.
- Kontrollér ved din lokale administrator om du er oprettet med den pågældende e-mail adresse.
- Har du stadig problemer, så kontakt supporten her: https://eltilmelding.dk/support/.
Fejlkilder til hvis e-mail ikke modtages
- Tjek spam-folder: Mange mails bliver fejlagtigt markeret som spam og ender i spam-folderen. Tjek her, før du tager yderligere skridt.
- Kontroller e-mail adresse: Kontroller, om den e-mail adresse, du angav ved oprettelsen, er korrekt. Hvis den ikke er korrekt, kan du ændre adressen på din profil.
- Blokering af mails fra eltilmelding.dk: Kontroller, om din e-mail udbyder har blokeret mails fra eltilmelding.dk. Mails afsendes fra msonlineservicesteam@microsoftonline.com og noreply@eltilmelding.dk. Spørg din e-mail udbyder om hjælp til at fjerne blokering.
- Fuld mailbox: Hvis din mailbox er fuld, kan nye mails ikke modtages.
- Firewall-restriktioner: Firewall-restriktioner på din arbejdsplads eller internetforbindelse kan forhindre dig i at modtage mails. Kontakt din virksomheds IT-afdeling for at få hjælp.
- Tekniske problemer: eltilmelding.dk har måske tekniske problemer, som forhindrer dig i at modtage mails. Tjek https://eltilmelding.dk/driftsstatus/ om der er kendte problemer eller servicevinduer i gang.
- Har du stadig problemer, så kontakt supporten her: https://eltilmelding.dk/support/.
Modtager du ikke en verifikationskode kan du prøve følgende
- Valider, at dit telefonnummer er korrekt.
- Valider, at landekoden er korrekt.
- Verificer, at du ikke har blokeret beskeder fra “Microsoft”.
- Har du stadig problemer, så kontakt supporten her: https://eltilmelding.dk/support/.
Ønsker du at tilmelde din installatørvirksomhed til eltilmelding.dk, skal tilmeldingsformularen udfyldes: https://eltilmelding.dk/tilmelding-af-installatoer-virksomhed/)
Hvis websitet ikke svarer korrekt eller udfører handlingen, kan du prøve følgende:
- Tøm din cache: Din browser gemmer ofte tidligere versioner af en hjemmeside i sin cache. Dette kan nogle gange føre til problemer, når en ny version af websitet er lanceret. For at tømme cachen kan du normalt finde denne mulighed i indstillingerne for din browser.
- PC: ”CTRL+F5” vil virke for de fleste browsere
- MAC: Command + Shift + R
- Opdater din browser: Sørg for at din browser er opdateret til den nyeste version. Nogle gange kan en forældet browser forårsage problemer på et website.
- Prøv en anden browser: Hvis du stadig oplever problemer efter at have tømt din cache, kan det hjælpe at prøve at åbne websitet i en anden browser for at se, om problemet stadig er til stede.
- Kontroller din internetforbindelse: Hvis websitet er langsomt, kan det skyldes problemer med din internetforbindelse. Prøv at genstarte din router eller modem for at se, om dette hjælper.
- Har du stadig problemer, så kontakt supporten her: https://eltilmelding.dk/support/.
Netselskaber og installatørvirksomheder kan vedligeholdes af deres organisationsadministratorer. Disse brugere har adgang via menupunktet “Virksomhedsprofil”, når brugeren er logget ind.
Det er ikke muligt for virksomheden selv at ændre deres autorisationsnummer på eltilmelding.dk. Kontakt supporten for at få ændret autorisationsnummer.
Det er heller ikke muligt for virksomheden selv at ændre deres CVR-nummer på eltilmelding.dk. Kontakt supporten for at få ændret autorisationsnummer.
Som administrator og superbruger har man mulighed for at oprette brugere i egen organisation. Dette gøres fra menupunktet “Brugere”.
Som administrator er det muligt at ændre roller på superbrugere og brugee. Dette gøres fra menupunktet “Brugere”.
- Har du behov for at få en ny administrator bruger, kan du kontakte supporten her: https://eltilmelding.dk/support/.
Nej, det er ikke muligt at bruge den samme e-mail adresse til at logge ind på forskellige organisationer. Har du behov for adgang til flere organisationer på eltilmelding.dk, skal du have en unik e-mail adresse til hver bruger.
Supporten kan ikke hjælpe med spørgsmål om sagsproces og status. Kontakt det relevante netselskab, hvor sagen er registreret, for at få hjælp og oplysninger om sagsprocessen og dens status.
Ladestander og varmepumper oprettes og administreres pt. udenom vores sagstilmeldingssystem. Derfor fremgår sagerne ikke på nogen af sagsoversigterne. Har du behov for en status eller at tilpasse din sag, skal du kontakte det pågældende netselskab.
Det er muligt at udskrive sagen via browserens indbyggede print funktionalitet. For det bedste resultat kan det give mening at justere på skaleringen af udskriften , hvilket i nogle tilfælde giver et bedre resultat.
Det er muligt at eksportere en sag som PDF ved at installere en PDF-printer og lave en udskrift af sagen. Se også “Kan jeg udskrive en sag?”.
Hvis du modtager fejlen “Søgning i DAR kunne ikke gennemføres” ved indtastning af en adresse, kan du vælge “manuel indtastning,” hvor adressen ikke slås op i Danmarks Adresse Register (DAR).
Sagsoversigten kan filtreres under hver enkelt kolonne. Filtreringerne kan gemmes til senere brug. Filtreringer fjernes ved at rydde filtreringen på kolonnerne enkeltvis.
På sagsoversigten (aktive sager, mine sager, kladde) kan der filtreres på hver enkelt kolonne.
Ikke alle kolonner vises som standard, men ved at trykke på de tre prikker”…” på en tilfældig kolonne er det muligt under punktet “Kolonner” at tilpasse hvilke kolonner som skal vises på sagsoversigten.
Når en kolonne er tilvalgt er det også muligt at opsætte filtre på kolonnen.
Fra sagsoversigten “Aktive sager” er det muligt at gemme filtrering og kolonneopsætning til senere brug.
Datakolonner tilgængelige:
- Adresse (installations adresse)
- Aftagenummer
- Anvendelse
- Installations nr.
- Installatør
- Installatørvirksomhed
- Kriterier
- Målernummer
- Netselskab
- Næste Opgave
- Postnummer
- Reg. Dato (sagens tilmeldingsdato)
- Sagsbehandler
- Sagsforløb
- Sagsnummer
- Sagstype
- Underkategori
- Ønsket nettilslutningsdato
Positivlisterne for elproducerende anlæg opdateres løbende, men listen er ikke altid synkroniseret med den officielle liste. Det er derfor muligt at anlæg findes på de officielle positiv lister, men ikke eksisterer i eltilmelding.dk endnu. Link til den officielle positivliste: https://greenpowerdenmark.dk/vejledning-teknik/nettilslutning/positivlister.
Det er i forbindelse med oprettelsen af en sag muligt manuelt at vælge netselskab.
- Enkelte områder er ikke dækket i det data der ligger til grund for automatisk opslag af netselskab og der vil ikke kunne opslås et netselskab – dette gælder særligt havneområder.
- I grænseområdet mellem netselskaber, kan der være fejl I data der ligger til grund for automatisk opslag af netselskab.
Det er ikke muligt at ændre netselskab på en sag. Sagen skal oprettes fra ny.
Netselskabet har mulighed for at ændre installationsadressen, skriv derfor en besked på sagen til netselskabet.
Efter tilmelding er det ikke muligt for installatører at rette i data på en sag. Netselskabet har mulighed for at ændre installationsadressen. Skriv derfor en besked på sagen til Netselskabet.
Hvis du oplever problemer med at vedhæfte filer, kan du følge disse retningslinjer:
- Filer må maksimalt fylde 20mb.
- Gem sagen som en kladde, før du vedhæfter filen.
- Sørg for, at filen er i et understøttet format som f.eks. “.jpg,” “.png,” “.jpeg,” “.svg,” “.bmp,” “.tiff,” “.tif,” “.dwg,” “.heif,” “.HEVC,” “.pdf,” “.doc,” “.docx,” “.xlsx,” “.xls,” “.txt,” eller “.odt.”
- Filer kan af tekniske årsager i nogen tilfælde tage flere minutter at vedhæfte (afhængig af filens størrelse)
- Imens filen sendes til systemet vil knappen for at vedhæfte filer være grå. Når den er færdig med at sende filen bliver knappen blå.
- Går der længere tid, tjek da din netværksforbindelse.
- Hvis brugergrænsefladen ikke reagerer, når du forsøger at uploade en fil, kan du prøve at genindlæse siden (CTRL+F5).
Det er ikke muligt at genåbne en lukket sag. Sagen skal oprettes på ny.
- Har du behov for at ændre data på en tilmeldt sag, har netselskabet mulighed for at rette i data på en sag.
Hvis placeringen af måleren ikke findes på listen over valgmuligheder, skal du vælge den placering, der giver mest mening, og angive det som en bemærkning på sagen. Du kan også vælge at skrive en besked til netselskabet på sagen.
Det er ikke muligt at slette en vedhæftet fil, da det betragtes som en del af aftalegrundlaget.
Det er ikke muligt at ændre sagstypen. Eneste mulighed er at oprette sagen på ny med den rigtige sagstype.
Notifikationer er tilgængelige for installatørbrugere. Det er ikke muligt for Netselskabsbrugere at få notifikationer.
- eltilmelding.dk understøtter to typer notifikationer: SMS og e-mail.
- Du kan vælge hvordan du ønsker at modtage notifikationer.
- Du kan vælge i hvilke situationer du ønsker at modtage notifikationer (notifikationstyper).
Du kan administrere notifikationer på dine sager ved at besøge din brugerprofil.
- eltilmelding.dk understøtter to typer notifikationer: SMS og e-mail.
- Du kan vælge hvordan du ønsker at modtage notifikationer.
- Du kan vælge i hvilke situationer du ønsker at modtage notifikationer (notifikationstyper).
Hvis du ikke modtager e-mail notifikationer som forventet, kan du tjekke følgende:
- Sørg for, at notifikationer er slået til i din brugerprofil.
- Kontrollér at notifikationer via e-mail er slået til i din brugerprofil.
- Kontrollér at notifikationstyperne du ønsker at modtage er slået til.
Fejlkilder til hvis e-mail ikke modtages
- Tjek spam-folder: Mange mails bliver fejlagtigt markeret som spam og ender i spam-folderen. Tjek her, før du tager yderligere skridt.
- Kontroller e-mail adresse: Kontroller, om den e-mail adresse, du angav ved oprettelsen, er korrekt. Hvis den ikke er korrekt, kan du ændre e-mail adressen på din profil.
- Blokering af mails fra dk: Kontroller, om din e-mail udbyder har blokeret mails fra eltilmelding.dk. Mails afsendes fra msonlineservicesteam@microsoftonline.com og noreply@eltilmelding.dk. Spørg din e-mail udbyder om hjælp til at fjerne blokering.
- Fuld mailbox: Hvis din mailbox er fuld, kan nye mails ikke modtages.
- Firewall-restriktioner: Firewall-restriktioner på din arbejdsplads eller internetforbindelse kan forhindre dig i at modtage mails. Kontakt din virksomheds IT-afdeling for at få hjælp.
- Tekniske problemer: eltilmelding.dk har måske tekniske problemer, som forhindrer dig i at modtage mails. Tjek https://eltilmelding.dk/driftsstatus/ om der er kendte problemer eller servicevinduer i gang.
- Har du stadig problemer, så kontakt supporten her: https://eltilmelding.dk/support/.
Hvis du ikke modtager SMS notifikationer som forventet, kan du tjekke følgende:
- Sørg for, at notifikationer er slået til i din brugerprofil.
- Kontrollér at notifikationer via SMS er slået til i din brugerprofil.
- Kontrollér at notifikationstyperne du ønsker at modtage er slået til.
- Kontrollér dit telefonnummer i din brugerprofil
- SMS-notifikationer sendes til det nummer, der er angivet i feltet “mobil nr.” i din brugerprofil.
- Telefonnummer indtastet skal have formatet “4512345678” eller “12345678”.
Der må ikke være mellemrum eller bindestreger i telefonnummer. “0045” som præfiks til landekode er ikke gyldig.
Fejlkilder til hvis e-mail ikke modtages
- Tjek spam-folder: Mange mails bliver fejlagtigt markeret som spam og ender i spam-folderen. Tjek her, før du tager yderligere skridt.
- Kontroller e-mail adresse: Kontroller, om den e-mail adresse, du angav ved oprettelsen, er korrekt. Hvis den ikke er korrekt, kan du ændre e-mail adressen på din profil.
- Blokering af mails fra dk: Kontroller, om din e-mail udbyder har blokeret mails fra eltilmelding.dk. Mails afsendes fra msonlineservicesteam@microsoftonline.com og noreply@eltilmelding.dk. Spørg din e-mail udbyder om hjælp til at fjerne blokering.
- Fuld mailbox: Hvis din mailbox er fuld, kan nye mails ikke modtages.
- Firewall-restriktioner: Firewall-restriktioner på din arbejdsplads eller internetforbindelse kan forhindre dig i at modtage mails. Kontakt din virksomheds IT-afdeling for at få hjælp.
- Tekniske problemer: eltilmelding.dk har måske tekniske problemer, som forhindrer dig i at modtage mails. Tjek https://eltilmelding.dk/driftsstatus/ om der er kendte problemer eller servicevinduer i gang.
- Har du stadig problemer, så kontakt supporten her: https://eltilmelding.dk/support/.
Er browserhistorik/cache blevet slettet inden ændringer er blevet synkroniseret til serveren.
Er data gået tabt og data kan ikke genskabes.
Hvis der sker en teknisk fejl eller enheden mister forbindelsen stopper systemet synkroniseringen og du vil forblive i den tilstand du kom fra.
Tjek at du er indenfor netværksrækkevidde og prøv igen.
Hvis du oplever samme fejl opstår, når du skifter mellem online og offline tilstand, uden du har foretaget ændringer i mellemtiden. Så er der sket en fejl hvorfra eventuelle ændringer, som ikke er synkroniseret ikke kan reddes.
- Indrapporter fejlen til supporten: https://eltilmelding.dk/support/.
- Slet browserhistorik/cache for at fjerne fejlen.
- Bemærk at alle ændringer lavet offline og som ikke er synkroniseret, bliver slettet og vil ikke kunne genskabes.
En anden installatørbruger har ikke synkroniseret data ifm. at have været offline, derfor kan du ikke logge ind. Når en enhed/browser deles mellem flere brugere, er det afgørende at sikre, at offline data er synkroniseret, før enheden overgår til en anden bruger. Du har følgende muligheder:
- Bed brugeren om at logge ind og synkronisere data.
- Slet browserhistorik/cache for at fjerne problemet.
- Bemærk at alle ændringer lavet offline af den anden bruger og som ikke er synkroniseret, bliver slettet og kan ikke genskabes.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla eros urna, aliquet et porttitor in, congue ut risus. Nunc placerat faucibus ligula a mattis.